Tekst van de brouwer; Een ongeëvenaard bier, dat de top van het Kasteelbiergamma vormt. Het aroma en degustatie van Cuvée du Château zijn die van een gerijpt Kasteel Donker dat 10 jaar lang in alle rust kon evolueren in de kelders van het kasteel.

Een bier wat de smaak moet hebben van  de donker van kasteel maar dan 10 jaar oud. Gemaakt in een korte tijd. Zou dit kunnen, even proeven? Nee, dus niet gelukt. Drinkbaar? Gaat wel. De beste van kasteel? Bij lange na niet. Als ik hem vergelijk met een Bruine van kasteel van 3 jaar of ouder dan is het bocht. Het is een kruising tussen een Russian imperiaalCuvée du Château van kasteel stout en een Bruine.

Eerst een prikkelende fruitige zurige smaak direct gevolgd wordt door een gebrande smaak die de bitterheid wegdrukt. De wat zurige/zoete smaak die bij een bruine hoort blijft wel aanwezig. De gebrande smaak van de Russian imperiaal stout heeft toch de grootste invloed/aandeel. De smaken passen wel wat bij elkaar. De hop de moutigheid blijven op de achtergrond. De stevige alcohol meld zich  ook aan. Met elkaar toch wat rommelig maar drinkbaar.

De smaakevolutie geeft bij een bier met nagisting op de fles een warme nootachtige volle smaak en de fruitigheid en hoppigheid verdwijnen voor een groot gedeelte, een volledige andere smaak dan we proeven bij dit bier.

Om helemaal eerlijk te zijn moet ik zeggen dat het misschien wel niet mijn type bier is. Vlaams oud bruin vind ik gewoon niet lekker en beoordeel ik niet. Het is niet mijn type bier eigenlijk vind ik het ook geen bier. Een zure smaak, wat ik geen bier vind. Smaken en meningen mogen/moeten verschillen. Misschien valt dit brouwsel hier ook wel onder maar noem het dan ook geen bier.

Nog even wel voor de duidelijkheid, de tripel en de bruine van kasteel zijn steengoede bieren.

Nog maar even wat tekst van de brouwer; De Cuvée du Château is werkelijk de kroon op 20 jaar vakmanschap. Zowel het aroma als de degustatie van de Cuvée du Château (11% alcohol) zijn die van een gerijpt Kasteel Donker dat 10 jaar lang in alle rust kon evolueren in onze kelders. De elegante fluwelen maturiteit van het donkerbruine gemadeiriseerde bier, met toetsen van geroosterde en gekarameliseerde mout, gevolgd door een subtiel bittertje van fijne Engelse hop in de afdronk, maakt van deze prestigieuze “ale” een op en top gastronomisch bier dat zelfs de meest veeleisende topchef niet onverschillig zal laten.

