Het is met bier beoordelen al net zo als met topturnen verschillen zijn vaak minimaal. Nuances, dit biertje is net niet in evenwicht vind ik. De sterke moutige Hertogjan smaak vecht met de bitterheid en de gebrande smaak waarna de zoetigheid de onbalans compleet maakt. Maar ik gebruik geen suiker in koffie en thee. Dus proef ik de zoetige smaak meer als iemand die wel suiker gebruikt, de nuances!! Ik vind dit biertje goed brinkbaar maar geen culinair hoogstandje net zoals de Karakter van Hertogjan. Kan mij heel goed voorstelen dat andere bierproevers wel verrukt zijn van dit bier ik ben dan ook net niet verrukt van dit bier maar heb wel een oplossing een stukje kaas of wat nootjes, gelijk perfect. Is ten slotte ook gezelligheidsbier volgens de brouwer!!

De smaak; alle smaken wat in het bier hoort zit er in, zoetig, bitter, beetje hop, lichtgebrand wat moutig en een volle warme smaak. Bij een blonde zou ik denken aan een toevoeging van tarwe. Maar door de gebrande smaak zijn dit bij dit soort bier wilde gissingen. Misschien heeft de brouwer gelijk en moet hij eerst een jaar of meer oud worden om goed tot zijn recht te komen ook het bier zonder gist ondergaat een smaakevolutie niet zo sterk als met gist maar de smaak wordt warmer zachter wat nootachtig wat roodfruit achtige zoetheid. De frisheid verdwijnt. De brouwer zegt; bewaren liefhebbers het Bockbier speciaal voor deze smaak, heb ik ook wel eens geprobeerd dat bewaren dat lukt bij mij hooguit een paar maanden ga meestal in de winkel op zoek naar bier dat tegen de verkoopdatum aanzit.

Kan mijn de smaak van het bockbier van hertogjan van voor 2012 niet meer voor de geest halen als het slecht was of heel goed was wist ik het nog wel of ik heb het nog nooit gedronken, waar mijn lever weer blij mee is, kan dus niet beoordelen of ik 2012 beter vind.

Tekst van de brouwer;

Hertogjan bockbier mooier met de jaren

Hertog Jan Bockbier wordt zachter van smaak. Een smaak die doet denken aan Madeira port. Net als veel Vriendenkringcafés bewaren liefhebbers het Bockbier speciaal voor deze smaak. Daarom zetten we vanaf 2012 het brouwjaar op onze Bockbier flessen.

Karakter: uitgesproken koppig.
Type: seizoensbier van hoge gisting.
Smaak: vol, romig en karamelachtig.
Kleur: robijnrood.
Alcoholpercentage: 6,5%.
Drinktemperatuur: 10-12°C.

